De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Significante cijfers

we willen een programma schrijven om door simulatie de kans te berekenen dat er MINSTENS 2 leerlingen uit een klas van 16 leerlingen op dezelfde dag geboren is.

We hebben tot nu toe een aardig programma, maar we komen niet verder dan dit. waarschijnlijk ligt het probleem in het gebruik van labels. kunt u maar hierin helpen het programma dat we tot nu toe hebben:

:ClrHome
:For(X,1,16)
:randInt(1,365,16)®L1
:SortA(L1)
:DList(L1)®L2
:ClrHome
:SortA(L2)
:sum(L2=0)
:Disp "AANTAL KINDEREN","OP DEZELFDE DAG","JARIG"
:Disp sum(L2=0)
:End

alvast hartelijk bedankt

Antwoord

Hallo Jan,

De For lus bevat het aantal simulaties.
De kans op minstens 2 leerlingen in een klas met 16 leerlingen die op dezelfde dag jarig zijn is niet zo heel groot. Dit getal moet je voldoende groot maken.
Als sum(L2=0) waar is, dan zijn er inderdaad minstens 2 leerlingen op dezelfde dag jarig.
Het aantal keer dat dit voorkomt moet je bijhouden m.b.v. de teller S.(het aantal successen).

:ClrHome
:0®S
:Input "AANTAL KEER:",N
:For(X,1,N)
:randInt(1,365,16)®L1
:SortA(L1)
:DList(L1)®L2
:IF sum(L2=0)>0
:Then
:S+1®S
:End
:End
:Disp "SCHATTING KANS",S/N

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Statistiek
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024